keskiviikko 31. heinäkuuta 2024

Danielin näky lopun ajan vainoista

Daniel näki noin ennen vuotta 536 eKr symbolisen näyn, jonka enkeli Gabriel selitti hänelle lopun ajan näyksi. (eKr = ennen Kristuksen syntymää)

"Kuningas Belsassarin kolmantena hallitusvuotena näin minä, Daniel, näyn, senjälkeen kuin minulla jo ennen oli ollut näky.

Kun minä näyssä katselin, havaitsin minä olevani Suusanin linnassa, Eelamin maakunnassa; ja kun minä näyssä katselin, olin minä Uulai-joen rannalla.

Minä nostin silmäni ja katsoin. Ja katso, oinas seisoi päin jokea, ja sillä oli kaksi sarvea; ja sarvet olivat korkeat, ja toinen oli toista korkeampi; ja korkeampi puhkesi esiin myöhemmin.

Minä näin oinaan puskevan länteen, pohjoiseen ja etelään päin, eikä yksikään eläin kestänyt sen edessä, eikä kukaan voinut pelastaa sen vallasta. Se teki, mitä tahtoi; ja se tuli suureksi.

Sitten minä tarkkasin, ja katso: tuli kauris päivän laskun puolelta, kulki koko maan ylitse eikä maata koskettanut; ja kauriilla oli keskellä otsaa uhkea sarvi.

Ja se tuli aivan sen kaksisarvisen oinaan luokse, jonka minä olin nähnyt seisovan päin jokea, ja karkasi sen kimppuun vihansa väessä. Ja minä näin sen käyvän kiinni oinaaseen ja kiukuissaan puskevan oinasta ja murskaavan sen molemmat sarvet.

Eikä oinaalla ollut voimaa kestää sen edessä, vaan kauris heitti sen maahan ja tallasi sitä; eikä ollut ketään, joka olisi voinut pelastaa oinaan sen vallasta.  

Ja kauris tuli ylen suureksi; mutta kun se oli väkevimmillään, särkyi suuri sarvi, ja sen sijalle kasvoi neljä uhkeata sarvea, taivaan neljää tuulta kohti. Ja yhdestä niistä puhkesi esiin sarvi, alussa vähäpätöinen. Se kasvoi suureksi etelään päin ja itään päin ja Ihanaan maahan päin. Ja se kasvoi taivaan sotajoukkoon asti ja pudotti maahan osan siitä sotajoukosta ja tähdistä* ja tallasi niitä.  

Hän ylpeili sotajoukon ruhtinastakin vastaan, ja tältä otettiin pois jokapäiväinen uhri, ja hänen pyhäkkönsä paikka kukistettiin. Myös sotajoukko jokapäiväisen uhrin lisäksi annettiin rikollisesti alttiiksi tuholle. 

Se sarvi heitti totuuden maahan, ja mitä se teki, siinä se menestyi.

Sitten minä kuulin yhden pyhän puhuvan, ja toinen pyhä sanoi sille, joka puhui: 'Kuinka pitkää aikaa tarkoittaa näky jokapäiväisestä uhrista ja kauhistavasta rikoksesta: pyhäkön ja sotajoukon alttiiksi antamisesta tallattavaksi?'

Ja hän sanoi minulle: 'Kahtatuhatta kolmeasataa [2300] iltaa ja aamua; sitten pyhäkkö asetetaan jälleen oikeuteensa.'

Kun minä, Daniel, olin nähnyt tämän näyn ja koetin sitä ymmärtää, niin katso, minun edessäni seisoi miehen muotoinen olento. Ja minä kuulin ihmisen äänen Uulain keskeltä, ja se huusi ja sanoi: 'Gabriel, selitä tälle se näky!'

Silloin hän tuli aivan lähelle sitä paikkaa, jossa minä seisoin; ja hänen tullessansa minut valtasi pelko, ja minä lankesin kasvoilleni.

Ja hän sanoi minulle: 'Tarkkaa, ihmislapsi, sillä näky tarkoittaa lopun aikaa'.

Ja kun hän puhui minulle, olin minä horroksissa, kasvot maata vasten; mutta hän tarttui minuun ja nosti minut seisomaan. Sitten hän sanoi:

"Katso, minä ilmoitan sinulle, mitä on tapahtuva viimeisenä vihan aikana; sillä lopun aikaa tämä tarkoittaa. Kaksisarvinen oinas, jonka sinä näit, on: *Meedian ja Persian kuninkaat. Ja kauris on *Jaavanin kuningas, ja suuri sarvi, joka sillä oli keskellä otsaa, on ensimmäinen kuningas.

Ja että se särkyi ja neljä nousi sen sijalle, se on: neljä valtakuntaa nousee siitä kansasta, ei kuitenkaan niin väkevää kuin hän.

Ja heidän valtansa lopulla, kun luopiot ovat täyttäneet syntiensä mitan, nousee kuningas, kasvoilta röyhkeä ja juonissa taitava. Ja väkevä on hänen voimansa, vaikka ei tosin hänen omasta voimastaan, ja ihmeellisen paljon hän saa aikaan hävitystä; ja hän menestyy siinä, mitä hän tekee, ja hän tuottaa turmion väkeville ja pyhien kansalle. 

Ja hänen oveluutensa tähden onnistuu petos hänen käydessään. Hän hautoo suuria sydämessään, ja keskellä rauhaa hän tuottaa turmion monille. Ruhtinasten ruhtinastakin [Jeesusta] vastaan hän nousee, mutta ilman ihmiskättä hänet muserretaan. 

Ja näky illoista ja aamuista, josta oli puhe, on tosi. Mutta sinä lukitse näky, sillä se tarkoittaa kaukaista aikaa.'

*Ja minä, Daniel, olin raukea ja sairastin jonkin aikaa. Sitten minä nousin ja toimitin palvelusta kuninkaan tykönä; ja minä olin hämmästyksissäni näyn tähden enkä sitä ymmärtänyt."

- Daniel: luku 8 kokonaan 

* Tähdet tarkoittavat Raamatun symboleissa enkeleitä. Ilmestyskirjassa kerrotaan tähdistä, jotka 'putoavat maahan' eli enkelit tulevat meidän luoksemme.

* Persia on Iranin historiallinen nimi. Meedia oli muinainen kuningaskunta, jonka keskus sijaitsi nykyisen Iranin alueella. 

*Jaava on Indonesian saari, jossa on nykyisin noin 145 miljoonaa asukasta. Jaavan saarelta löydettiin muinaisia ihmisfossiileja vuonna 1891, joiden on arveltu olleen esihistoriallisia ihmisiä, jotka tulivat saarelle kävellen, koska merenpinta oli silloin alempana kuin nykyään. Toisin sanoen Jaavan alueella on jo kauan ollut asutusta, jonne islamin usko ja hindulaisuus on levinnyt muualta. Jaava kärsii nykyisin ylikansoituksesta ja siellä on etnisesti kirjava väestö, aika paljon myös kiinalaisia. - Wikipedian tekstistä mukaillen

* Kun ihminen kohtaa enkelin tai Jeesuksen, se on voimakas kokemus ihmiselle. Raamattu kertoo muistakin enkelikokemuksista ja aina ihmiset ovat säikähtäneet tai kaatuneet maahan, tai muutoin reagoineet vahvasti. Siksi ihmettelen nykyisiä enkeli- ja Jeesus-todistuksia, kun ne eivät todistajien mukaan ole aiheuttaneet vahvoja tuntemuksia ihmisille. Vaikea uskoa, että tiedon lisääntyminen olisi siihen merkittävästi vaikuttanut, sillä vastaavat näyt ovat suhteellisen harvinaisia. Koin itse voimakkaasti, kun näin Jeesuksen kasvot ja ensimmäinen tunne oli nöyryys Hänen edessään. En kerskaa sillä näyllä, vaan toivon, ettei kukaan keksi ilmestystarinoita, vaan todistukset kerrottaisiin totuudessa. Profeetoilla on suuri vastuu, mitä he kertovat näyistä ihmisille.

On tunnettu tosiasia, että islamin uskoiset eivät kunnioita Jeesusta. He jopa surmaavat kristittyjä uskon tähden. Hindulaiset ovat käsittääkseni avoimempia eri uskonnoille. 

"Italialaisen tutkimuksen mukaan kristinuskon kaksituhatvuotisen historian aikana arviolta 70 miljoonaa kristittyä on menettänyt henkensä uskonsa takia, joista 45,5 miljoonaa 1900-luvun aikana. International Society of Human Rights -järjestön mukaan kaikista uskontonsa takia vainotuista maailman ihmisistä kristittyjen osuus on jopa 80 prosenttia.

Nykyaikana kristittyjen vaino on maantieteellisesti voimakkainta Lähi-idässä ja Pohjois-Afrikassa. Open Doors -järjestön mukaan yksittäisistä maista vaino on korkeinta kuitenkin Pohjois-Koreassa, jossa 50 000–70 000 kristittyä on joutunut uskonsa takia vankileireille. Seitsemän seuraavaa sijaa ovat maita, joissa ääri-islamistiset tahot vainoavat kristittyjä järjestelmällisesti. Nämä maat ovat Somalia, Irak, Syyria, Afganistan, Sudan, Iran ja Pakistan. Esimerkiksi Sudanissa islamilaiset janjaweed-joukot ovat surmanneet jopa 1,5 miljoonaa kristittyä.

WEA:n YK:lle tekemän raportin mukaan nykyään arviolta 200 miljoonaa kristittyä kärsii jonkinasteisesta vainosta. Tarkkoja arvioita kristittyjen marttyyrikuolemien määrästä nykyään ei ole. Professori Thomas Schirrmacher arvioi määrän olevan 7 000–8 000 luokkaa vuosittain. Kristillinen Open Doors -järjestö esittää marttyyrikuolemille arvion 1 200 vuodessa." - Wikipedia
Raamatun profetiat ovat siis oikeassa, että kristittyjä vainotaan lopun aikoina. Siitäkin huolimatta Jeesus on ainoa, joka pelastaa sielun tässä elämässä ja tulevassa ikuisuudessa. 
Jerusalemilla on erityisasema Jumalan suunnitelmissa ja taivaasta laskeutuu lopulta uusi Jerusalem, jossa Jumala on pyhien keskellä ja hallitsee sieltä käsin koko maailmaa. Sen vuoksi saatanalla on kiire yrittää tuhota maanpäällinen Jerusalem. Tämäkin kuvastaa sitä, että Jeesuksen saapuminen on lähellä.

Evankeliumin tarkoituksesta Raamattu sanoo:
"Paljon muitakin tunnustekoja, joita ei ole kirjoitettu tähän kirjaan, Jeesus teki opetuslastensa nähden; mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä."

- Johannes 20: 30 - 31 

Jeesus kärsi kuoleman meidän pelastuksemme tähden, mutta Hän nousi kolmantena päivänä ylös Isän oikealle puolelle ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, kuten uskontunnustus sanoo. Uskottomat sanovat, ettei Jumalaa ole, koska pahaa tapahtuu maailmassa. He tietävät yhtä hyvin kuin me uskovatkin, että Jumalan tuomio koittaa lopulta pahoille, jos he eivät käänny ajoissa. 

Pidä huolta, että sinä olet uudessa Jerusalemissa Isän ja Pojan luona turvassa, sitten kun se päivä koittaa. Nyt ei vielä tarvitse matkustaa Jerusalemiin, vaan uskovat haetaan kodeistaan tai missä ikinä ovatkaan silloin kun uusi Jerusalem laskeutuu taivaasta. Jumala tuntee omansa, sillä Hän sinetöi jo nyt kaikki Jeesukseen uskovat Pyhän Hengen sinetillä ikuisesti omakseen. Jos uusi Jerusalem ei tulisikaan meidän sukupolvemme aikana, olemme kuitenkin rakastavan Isän huolenpidossa uskomme kautta. Vilpittömän rukouksen kautta saat kaikki syntisi anteeksi Jeesuksen nimen ja armoveren tähden. Ole runsaasti siunattu.

 

Jeesuksen tyhjä hauta. Kuva: Pixabay

 

Suositus

Mikrosirun suunnittelija varoitti : Älä ota sirua ihosi alle !

Onko mikrosiru Ilmestyskirjan pedon luku 666 ? Kirjoitin tästä aiheesta entisessä blogissani ja kirjoitan nyt uudestaan, sillä tämä on tärke...

Kuukauden luetuimmat