keskiviikko 12. kesäkuuta 2024

Uskonopit voivat johtaa harhaan

Kirjoitan blogiani Jeesuksen Sanan ja Pyhän Hengen opetuksen mukaisesti. En ole mennyt mukaan mihinkään vapaisiin oppisuuntiin tai herätysliikkeisiin, mutta olen seurannut eräiden oppisuuntien opetuksia ja tehnyt niistä huolestuttavia huomioita. 

Jeesus rukoili ennen ristiinnaulitsemista opetuslasten ja muidenkin uskovien puolesta:

"Minä olen antanut heille [opetuslapsille] sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole. En minä rukoile, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että sinä varjelisit heidät pahasta. 

He eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole. Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus. Niinkuin sinä olet lähettänyt minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät maailmaan; ja minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he olisivat pyhitetyt totuudessa."

- Johannes 17: 14 - 19 

Olen huomannut, että joissakin oppisuunnissa kunnioitetaan enemmän oppi-isien laatimia opillisia linjoja kuin Jeesuksen Kristuksen opetuksia. Oppisuunnat on laadittu mahdollisimman monia ihmisiä houkutteleviksi ja heidän seurakuntansa saattavat olla suuria maailmanlaajuisesti. 

Nämä oppisuunnat ovat hengellisesti sokaisseet niiden seuraajat niin, että he vieroksuvat Jeesuksen joitakin opetuksia ja puhujia, jotka ovat uskollisia Jeesuksen opetuksille ja Raamatun Sanalle. He jopa väittävät, että osa Jeesuksen opetuksista olisi Jumalan lain ulkopuolella tai 'vanhentuneita' sääntöjä. Sehän ei voi mitenkään olla mahdollista, kun Jeesus on Jumalan Poika, kaikessa uskollinen taivaalliselle Isälleen ja puhdas kaikesta pimeydestä. Jeesuksen tietämys taivaan valtakunnasta oli jo Hänen lapsuudessaan hämmästystä aiheuttavaa. Kun Hän aikuisena opetti, Hänestä sanottiin, että Hän 'opettaa niin kuin se, jolla valta on'. 

Näissä oppisuunnissa kunnioitetaan enemmän apostolien opetuksia, kuin Jeesuksen opetuksia, koska he opettivat Jeesuksen ristinkuoleman jälkeen. Jeesus on heille vain uhrilammas meidän syntiemme puhdistukseksi. Niin Hän onkin, mutta ei ainoastaan sitä. Apostolit olivat rohkeita evankeliumin levittäjiä ja he ovat taivaassa korkea-arvoisia, mutta he eivät tule takaisin meitä hakemaan. Jeesus tulee.    

Jeesus sanoi ihmisten opeista:                                     

"Minä olen tullut Isäni nimessä, ja te ette ota minua vastaan; jos toinen tulee omassa nimessään, niin hänet te otatte vastaan. Kuinka te voisitte uskoa, te, jotka otatte kunniaa toinen toiseltanne, ettekä etsi sitä kunniaa, mikä tulee häneltä, joka yksin on Jumala?"

- Johannes 5: 43 - 44

Jeesus nimittää itseään hyväksi paimeneksi:

"Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.

Mutta palkkalainen, joka ei ole paimen ja jonka omia lampaat eivät ole, kun hän näkee suden tulevan, niin hän jättää lampaat ja pakenee; ja susi ryöstää ja hajottaa ne. Hän pakenee, sillä hän on palkattu eikä välitä lampaista. 

Minä olen se hyvä paimen ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut, niinkuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isän; ja minä annan henkeni lammasten edestä.

Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen."

-  Johannes 10: 11 - 16

Toistan Jeesuksen sanat: "myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni ..."

Jeesukselle uskolliset saavat kuulla Hänen äänensä ja Jeesus on johtaja ja paimen, ei kukaan muu.

Jeesus sanoi itseään maailman valkeudeksi:

"Niin Jeesus taas puhui heille sanoen: 'Minä olen maailman valkeus; joka minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva elämän valkeus."

- Johannes 8: 12

Jeesus puhui elävästä vedestä:

"Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi:

'Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon. Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat.' 

Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu."

- Johannes 7: 37 - 39

Jeesus tähdensi Raamatun kirjoituksia monissa kohdin, opettaen sillä, että Sana on totta ja sitä tulee lukea. Tässäkin Jeesus kutsuu uskovia puoleensa suoraan, ei minkään ihmisten laatiman oppisuunnan kautta. Pyhä Henki tulee aidosti niille, jotka luottavat Jeesuksen Sanaan. Jeesus sanoi myös, että he, jotka pysyvät Hänen sanassaan loppuun asti, he pelastuvat. 

Jeesus tähdentää vieläkin juurevammin :

"Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä. Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma. 

Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä. Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani."

- Johannes 6: 54 - 57

Edelliset jakeet ovat kauhistuttaneet joitakin ihmisiä, mutta me ymmärrämme, että ne ovat symbolisia vertauksia. Jeesuksen veren ja lihan syöminen tarkoittaa, että otamme Hänet omaksemme sydämeemme, henkeemme, sieluumme ja mieleemme täydellä uskolla ja luottamuksella. Uskomme, että Hän lunasti meidän syntimme kokonaan ja kaikkinensa, ja me uskomme Hänen kaikki opetuksensa tosiksi ja noudatamme niitä. Täydellinen usko ottaa kaiken Jeesukselta vastaan epäilemättä, eikä valikoi Hänen sanojaan. 

Jeesus antoi selkeän käskyn, armon lunastuksen lisäksi:

"Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus."

- Johannes 13: 34 - 35 

Tämä Jeesuksen käsky ei kumoa kymmentä käskyä, jotka Jumala antoi Moosekselle. Kymmenen käskyä erittelevät sitä, mitä lähimmäisen rakastaminen ja kunnioittaminen käytännössä on. Jeesus käskee meitä rakastamaan lähimmäisiä kuten Hän rakastaa meitä, eli suurimpana mieleen tulee ARMO, jonka Hän lunasti kivuillaan ja verenvuodatuksellaan meille jokaiselle, jotka uskomme Häneen. On hyvä miettiä, miten käytännössä toteutamme samaa suurta rakkautta kuin Jeesus toteutti meitä kohtaan, sehän ei tarkoita meille verenvuodatusta, vaan lähimmäisenrakkautta täydellisen anteeksiannon ja auttamisen kautta. Toteutuuko se seurakunnissa ihan oikeasti, vai kylmentääkö kilpailuhenkisyys ja oppikiistat sydämet ? Moni voi puhua hunajaisella äänellä, mutta kieli voi pistää kuin tikari, vaikka syytä toisessa ei olisikaan, koska puhujan omassa sydämessä ei ole kaikki puhdasta.

Sielunvihollinen on ovela harhauttaja, joka osaa pimentää totuuden ja kääntää mustan valkoiseksi ja valkoisen mustaksi. Vaikka se yrittää harhauttaa jopa Raamatun Sanaa käyttäen, se silti väistää, kun Jeesukseen uskova, jolla on Pyhä Henki, noudattaa Sanaa elämässään ja turvautuu siihen. Netin keskustelupalstoilla ja mediassa näkee usein, että Jumalan Sanaa käytetään Jumalaa vastaan, kyseenalaistaen Jumalan rakkautta ja voimaa, tai tehden Sanasta pilkan kohteen. Tämä on juuri sen ikivanhan käärmeen harhautusta, joka harhautti Eevan ja Aatamin ja joka kiusasi jopa Jeesusta. Saatana tunkeutuu jopa seurakuntiin kuiskaten: 'tuo Jeesuksen opetus on turhaa' ja se käärii uskovia pumpulipeittoihin, että uskovat kulkisivat laveaa tietä kadotukseen, eivätkä Jeesuksen ohjaamaa kapeaa polkua pelastukseen. Se osaa vääristää tämänkin opetuksen:

"Vapauteen Kristus vapautti meidät. 

Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen."

- Paavalin kirje galatalaisille 5: 1

'Orjuuden ies' on synnin orjuutta, eli saatanan alaisuutta. Ei se tarkoita sitä, että mitään Jeesuksen opetuksia ei pitäisi toteuttaa armon takia. Todellinen vapaus Kristuksessa on Hänen tiensä kulkemista. Vapaudessa on Totuuden Henki, joka valaisee tien, ettemme usko sielunvihollisen valheita kenenkään ihmisen tai suurtenkaan ihmisjoukkojen kautta.

Viimeisenä päivänä menee Jeesuksen eteen ihmisiä, jotka eivät pääse sisään porteista, vaikka he ovat tehneet suuria tunnustekoja Jeesuksen nimen kautta. Jeesus ajaa heidät pois, koska ei tunne heitä heidän laittomuutensa takia. 

Johannes kirjoitti valitulle rouvalle:

"Minua on suuresti ilahuttanut, että olen lastesi joukossa havainnut olevan niitä, jotka totuudessa vaeltavat sen käskyn mukaan, jonka olemme saaneet Isältä.

Ja nyt, rouva, minulla on sinulle pyyntö, ei niinkuin kirjoittaisin sinulle uuden käskyn, vaan minä kirjoitan sen, joka meillä alusta asti on ollut; että meidän tulee rakastaa toinen toistamme. Ja tämä on rakkaus, että me vaellamme hänen [Jeesuksen] käskyjensä mukaan. Tämä on käsky, että teidän, niinkuin olette alusta asti kuulleet, tulee siinä vaeltaa.

Sillä monta villitsijää on lähtenyt maailmaan, jotka eivät tunnusta Jeesusta Kristukseksi, joka oli lihaan tuleva; tämä tämmöinen on villitsijä ja antikristus. 

Ottakaa vaari itsestänne, ettette menetä sitä, minkä me olemme työllämme aikaansaaneet, vaan että saatte täyden palkan. Kuka ikinä menee edemmäksi, eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika.

Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo mukanaan tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne älkääkä sanoko häntä tervetulleeksi; sillä joka sanoo hänet tervetulleeksi, joutuu osalliseksi hänen pahoihin tekoihinsa."

- Johanneksen 2. kirje 1: 4 - 11  


Rukoile Pyhän Hengen johdatusta ja lue Raamattua, että mikään tai kukaan ei veisi sinulta pelastusta Jeesuksessa Kristuksessa. Jokaisella uskovalla on velvollisuus tuntea itse Jeesuksen opetukset Sanan ja Pyhän Hengen ohjauksen kautta. Kukaan ei pelastu toisen ihmisen tai ihmisjoukon kautta, vaan ainoastaan suorassa henkilökohtaisessa yhteydessä Jeesukseen, jolloin Hän voi tuntea sinut ja rakastaa sinua sisarenaan tai veljenään. Siunausta ja suojelusta sinulle Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimessä.


Jeesuksen ylösnousemus. Kuva: Pixabay


Suositus

Mikrosirun suunnittelija varoitti : Älä ota sirua ihosi alle !

Onko mikrosiru Ilmestyskirjan pedon luku 666 ? Kirjoitin tästä aiheesta entisessä blogissani ja kirjoitan nyt uudestaan, sillä tämä on tärke...

Kuukauden luetuimmat