maanantai 2. lokakuuta 2023

Uskovasta tulee vanhurskas - mutta ei oman ansionsa tähden

Kun ihminen ottaa Jeesuksen elämänsä Herraksi, Jeesus lähettää ihmiseen Pyhän Hengen, kuten Hän lupasi jo opetuslapsilleen ennen ristiinnaulitsemistaan. Jeesus itse on vanhurskas ja siten uskovistakin tulee vanhurskaita Hänen lunastuksensa kautta kaikkialla maailmassa.

"Iloitse suuresti, tytär Siion, riemuitse, tytär Jerusalem, sillä sinun kuninkaasi tulee sinulle! Vanhurskas ja auttaja hän on, on nöyrä ja ratsastaa aasilla, aasintamman varsalla." Sakarja 9: 9

 Jeesus nimitti Pyhää Henkeä Puolustajaksi ja lohdutti surevia opetuslapsia näillä sanoilla:

"Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän." Joh 16: 7

"Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa. Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille." Joh 16: 13-14

Sana 'vanhurskas' on historiallinen sana ja vanhurskas voi kuulostaa korkeasti pyhältä ihmiseltä. Tavallisen ihmisen on vaikeaa ymmärtää olevansa yhtäkkiä vanhurskas ja pyhä synnintunnustuksen ja uskoon tulon jälkeen. Ehkä uskosta osattomat ajattelevat, että ihminen luulee siinä itsestään liikoja. Mutta vanhurskaaksi ei tulla ihmisen omien ansioiden vuoksi, vaan vanhurskauttaminen tapahtuu yliluonnollisesti Jeesuksen armon kautta, ja sen vuoksi sitä ei voi itse ansaita tai ottaa. Jeesuksen Pyhän Hengen täytyy tulla ensin ihmiseen, jotta tämä ihme tapahtuu. Ensin tapahtuu Pyhän Hengen ja armon kautta vanhurskauttaminen ja sen jälkeen Henki alkaa pyhitystyön ihmisessä. Pyhittyminen alkaa sillä, että Henki näyttää totuuden hyvästä ja pahasta, ja omasta itsestä sekä syntisenä, että myös armoitettuna Jumalan lapsena. Pyhittynyt ihminen kiittää pyhityksestä Jumalaa, ei itseään. Pyhittynyt uskova on saanut vanhat syntinsä anteeksi ja saa Jumalalta voimaa vastustaa uusia kiusauksia.

Jos Jeesus olisi jäänyt maan päälle tekemään hyviä töitä vanhuuteensa asti, Hänen vaikutuspiirinsä olisi jäänyt vähäiseksi. Mutta kun Hän lähettää taivaasta Pyhän Hengen uskoviin, Hän vaikuttaa yhä edelleen maailmanlaajuisesti. Vanhurskaudessa me ymmärrämme olevamme Jumalalle tärkeitä ja ainutlaatuisia, vaikkakin heikkoina ja epätäydellisinä. Jumalan suhden meihin on verrattavissa ihmisvanhempien suhteeseen omia lapsiaan kohtaan, sillä erotuksella kuitenkin, että Jumala on täydellinen Isä ja Hänen lahjansa meille ovat suuremmat kuin maallisen isän tai äidin lahjat. Samoin kuin me kasvatamme omia lapsiamme, Hän kasvattaa meitä, mutta ei koskaan hylkää, vaikka teemme virheitä. Hän antaa meille anteeksi, kuten mekin anteeksi annamme lapsillemme. Hän vastaa meidän rukouksiimme, jos pyyntömme ovat meille hyväksi. Emmehän mekään anna lapsillemme sellaisia lahjoja, joista voi koitua heille vahinkoa. Taivaallinen Isä lohduttaa, hoivaa ja kannustaa eteenpäin. Hän varoittaa meitä vaaroista ja sielunvihollisen ansoista. Niinhän mekin varoitamme lapsiamme vaaroista, koska rakastamme ja suojelemme heitä. Niinkuin me perimme geeneissä lahjakkuuksia esivanhemmiltamme, niin Taivaan Isäkin lahjoittaa meille armolahjoja. 

Vanhurskaudessa olemme Pyhän Hengen temppeleitä. Se antaa meille Jumalan lapseuden lisäksi vastuun  huolehtia siitä, että temppelimme on puhdas Pyhän Hengen siellä asua. Puhtaanapito vaatii säännöllistä siivousta ja Raamatun Sana on hyvä siivousväline, sillä se antaa paljon viisaita opetuksia hyvään elämään. Temppelin siivouksen voi aloittaa vaikka tutustumalla kymmeneen käskyyn, jotka Jumala antoi Moosekselle. Ihmisillä on vieläkin tapana käyttää sanontaa, että jokin määräys tai kehoitus ei ole 'kiveen hakattu', eli se ei ole vedenpitävä ja ikuinen. Kymmenen käskyä hakattiin kivitauluihin, symbolisena merkkinä siitä, että ne ovat ikuisia Jumalan kehoituksia, joita aika ei voi haalistaa.

 

"Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä? 
Jos joku turmelee Jumalan temppelin, on Jumala turmeleva hänet; 
sillä Jumalan temppeli on pyhä, ja sellaisia te olette." 
Paavalin 1. kirje korinttolaisille 3: 16-17


Seuraa Jeesusta tänään, se on elämäsi paras päätös. 💘


kuva: Pixabay


Suositus

Mikrosirun suunnittelija varoitti : Älä ota sirua ihosi alle !

Onko mikrosiru Ilmestyskirjan pedon luku 666 ? Kirjoitin tästä aiheesta entisessä blogissani ja kirjoitan nyt uudestaan, sillä tämä on tärke...

Luetuimmat viikon aikana