lauantai 17. helmikuuta 2024

Rukous toisen puolesta auttaa

Esirukous lähimmäisen puolesta ei maksa mitään, eikä vaadi suurta ponnistelua rukoilijalta. Jumala siunaa heitä, jotka rukoilevat ahkerasti muiden puolesta. Rukous vaikuttaa oikeasti, se parantaa ja hoitaa elämäntilanteita kuntoon ja avaa uusia ovia. Olen itse kokenut sen monta kertaa, että Jumala vastaa rukouksiin.

Jos kadulla kohtaat huono-osaisen tai sairaan ihmisen, rukoiletko hänen puolesta ? Jotkut ihmiset sanovat, ettei heidän puolesta saa rukoilla, vaikka heidän asiansa olisivat huonosti. Ei huolta, kyllä Jumala sen tietää mitä rukouksen vastaanottaja ajattelee. Kehoitan silti rukoilemaan muiden puolesta ahkerasti, jopa tuntemattomienkin. Rukous Suomen turvallisuuden puolesta on myös tärkeää. Jos et muuta voi tehdä sen asian eteen, rukoile ainakin. 

Esirukouksessa ongelma annetaan Jumalan käsiin, jolla on suurempi voima ja vaikutusmahdollisuus kuin kukaan osaa ajatella. Joskus Jumalan vastaus tulee välittömästi, joskus ajan päästä, mutta Hän ei koskaan hylkää sitä, joka Hänen puoleensa rukouksessa kääntyy. Joskus me ihmiset emme huomaa sitä työtä, mitä enkelit tekevät meidän puolestamme. Pitäisikin tarkkailla tapahtumia herkästi, jotta Jumala saisi ansaitsemansa kiitoksen avunannosta. 

Jumala antoi Salomolle viisautta, sitäkin saa itselleen rukoilla:

"Ja Jumala antoi Salomolle viisautta ja ymmärrystä ylen runsaasti ja älyä niin laajalti, kuin on hiekkaa meren rannalla, niin että Salomon viisaus oli suurempi kuin kaikkien Idän miesten ja kaikkien egyptiläisten viisaus. 

Hän oli viisaampi kaikkia ihmisiä, viisaampi kuin esrahilainen Eetan ja Heeman, Kalkol ja Darda, Maaholin pojat; ja hänen nimensä tuli kuulluksi kaikkien ympärillä olevien kansojen keskuudessa. 

Ja Salomo sepitti kolmetuhatta sananlaskua, ja hänen laulujansa oli tuhatviisi. Hän puhui puista, Libanonin setripuusta alkaen iisoppiin asti, joka kasvaa seinän vieressä. Hän puhui myös karjaeläimistä, linnuista, matelijoista ja kaloista. 

Ja Salomon viisautta tultiin kuulemaan kaikista kansoista, kaikkien maan kuninkaiden luota, jotka olivat kuulleet hänen viisaudestansa."

1. kuningasten kirja 4: 29 (9) - 34 (14)

Äiti opetti minulle kun olin lapsi, että 'Jumala auttaa niitä, jotka auttavat itse itseään.' Hän tarkoitti sillä kai sitä, että Jumala tukee meitä meidän omissa ponnisteluissamme, mutta Hän ei halua kasvattaa meitä passiivisiksi. Heikko ja voimaton ihminenkin saa kääntyä rukouksessa Jumalan puoleen, Hän näkee kunkin yksilöllisen tilanteen ja auttaa tilanteen mukaan.

'Usko siirtää vuoria' - tämä lause perustuu Jeesuksen opetukseen, vaikka sitä käytetään muissakin tilanteissa. Usko on luottamusta ja kun luottaa jonkin asian tapahtuvan Jumalan voimalla, se tapahtuu. 

Kun me autamme toisia tai rukoilemme toisten puolesta, me teemme sen Jeesukselle. Kun Jeesus tulee takaisin, hyväntekijät palkitaan:

"Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle. Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista. Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.

Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuina maailman perustamisesta asti. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo ja te otitte minut huoneeseenne; minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'

Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda? Ja milloin näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut? Ja milloin me näimme sinun sairastavan ja tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'

Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti, minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'

Matteus 25: 31 - 40

Jeesus tuomitsee heidät, jotka eivät auta lähimmäisiä ja sanoo:

"Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.'

Matteus 25: 45


Siunausta viikonloppuun ja ensi viikkoon! Rukoilethan muiden puolesta, pyynnöt TÄÄLLÄ.


Vaalea Jeesus, tietokoneella tehty kuva: Pixabay.


Suositus

Mikrosirun suunnittelija varoitti : Älä ota sirua ihosi alle !

Onko mikrosiru Ilmestyskirjan pedon luku 666 ? Kirjoitin tästä aiheesta entisessä blogissani ja kirjoitan nyt uudestaan, sillä tämä on tärke...

Luetuimmat viikon aikana