sunnuntai 5. marraskuuta 2023

Jeesus ei tunne kaikkia heitä, jotka tekevät voimatekoja Hänen nimissään

Jeesus sanoi Vuorisaarnassaan aika järisyttävän asian, kun Hän puhui ihmisistä, jotka tekevät voimatekoja Hänen nimessään, mutta joita Jeesus ei tunne ominaan. 

"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!' pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä:

'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'

Ja silloin minä lausun heille julki; 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.' 

Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi. Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta vastaan, mutta se ei sortunut, sillä se oli kalliolle perustettu. 

Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi. Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksähtivät sitä huonetta vastaan, ja se sortui, ja sen sortuminen oli suuri."

Matteuksen evankeliumi 7 : 21 - 27

Jeesus on se kallio, jonka varassa usko pysyy loppuun asti. Vain pyhityksen kautta löytyy tie Jumalan luo ja vain Jeesuksen armon ja totuuden kautta saamme pyhityksen Pyhässä Hengessä.

Paavali kirjoitti rehellisesti kamppailustaan syntiä vastaan:

"Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei; sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen. Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu. Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni; sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin, mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on. Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista? Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia." Paavalin kirje roomalaisille 7: 18 - 25

Paavali pohdiskelee tätä asiaa lisääkin seuraavassa luvussa ja toteaa:

"Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha; sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan. Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset. Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa." Room 8: 6 - 9

"Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia." Room 8: 14

Nämäkin jakeet sain Pyhältä Hengeltä juuri nyt tätä kirjoittaessani, kiitos! Hän osaa aina valita sopivat Raamatun kohdat sopivaan aikaan. Nämä Paavalin pohdiskelut tavallaan vastaavat Jeesuksen sanoihin siitä, keidät Hän tuntee omikseen. Ilmeisesti ihmeitä voivat tehdä nekin, joilla ei ole Pyhää Henkeä. Vain sellainen ihminen, jolla itsellään on aidosti Pyhä Henki, voi tunnistaa Hengen toisessa ihmisessä. Muut eivät sitä näe ja he tulevat helposti eksytetyiksi, tai epäilevät turhaan heitä, joilla Pyhä Henki on.

Paavali puhuu laista, mikä ei tässä tarkoita maallista lakia, vaan Jumalan lakia. 'Lihan valta' tarkoittaa, että ihminen elää 'lihan himojensa' mukaan enemmän kuin Jumalan tahdon mukaan, eikä hän ole saanut Pyhää Henkeä. Lihan himoja on monenlaisia, esimerkiksi ahneus monessa eri merkityksessä. Kristinuskossa puhutaan usein 'rikollisuudesta tai rikkomuksista' Jumalaa kohtaan, sillä tarkoitetaan syntiä, mutta ei aina välttämättä rikollisuutta maallisessa mielessä, toki sekin on rikkomus Jumalan tahtoa kohtaan. Ehkä tämä puhetapa on aiheuttanut sen väärinkäsityksen joillekin ihmisille, että vain maallisen lain rikkominen olisi syntiä. Olen kuullut monenkin uskottoman sanovan: 'En minä ole syntiä tehnyt'. He ajattelevat niin, koska he eivät ole olleet vankilassa. Syntiä on monenlaista ja jokainen on syntiä tehnyt tavalla tai toisella. Syntiä on jo sekin, että ihminen elää ilman henkilökohtaista yhteyttä Jumalaan, sillä meidän kuuluu olla yhteydessä Jumalaan ja Hänen totuuteensa yhtä luonnollisesti kuin me hengitämme, syömme ja nukumme. Ilman Jumalaa ihmisen omatunto paatuu ja valheesta tulee totta ja totuudesta valhetta. Kristittyä, joka on jo saanut Pyhän Hengen, kavahduttaa ajatuskin elämästä ilman Jeesusta, sillä Pyhä Henki näyttää totuuden.

Uskon ensimmäinen askel on vanhurskaus Jeesuksen armon kautta, sen jälkeen Pyhä Henki vuodatetaan taivaasta. Vanhurskauden saavuttamiseksi sinun täytyy nöyrtyä ja olla rehellinen kaikessa Jumalan edessä. Sinun täytyy tunnustaa Jumalalle, että olet rikkonut Häntä vastaan ja pyytää anteeksi. Totuuden tunnustaminen Jumalalle pelottaa joitakin ihmisiä, mutta totuus Jeesuksessa on oikeasti parasta, mitä voit ikinä elämässäsi saavuttaa. Jumala ei lähetä ukkosensalamaa, jos tunnustat Hänelle syntisi. Hän tietää jo edeltäkäsin kaiken ja ilahtuu, kun pyydät Häneltä anteeksi. Jumala ei tarvitse selityksiä, vain yksinkertainen anteeksipyyntö riittää. Raamatun lukeminen on tärkeää, vaikka henkilökohtaisen uskon voi saavuttaakin ilman sitä. Raamatun Sana on Jumalan Sanaa, se on kivijalka ja opas, ettemme eksyisi. Raamatussa sanotaan, että moni hukkuu tietämättömyyteen. Älä sinä huku, vaan tutustu Jeesukseen Raamatun Sanan ja rukouksen kautta. Siunausta sinulle!


Jeesus-veistos, kuva: Pixabay

Suositus

Mikrosirun suunnittelija varoitti : Älä ota sirua ihosi alle !

Onko mikrosiru Ilmestyskirjan pedon luku 666 ? Kirjoitin tästä aiheesta entisessä blogissani ja kirjoitan nyt uudestaan, sillä tämä on tärke...

Luetuimmat viikon aikana